6 Mars 2009
În celelalte zile si mai ales miercurea si vinerea se sãvârseste Liturghia Darurilor mai înainte sfintite, Liturghie pe care a scris-o, dupã rânduiala care era deja în Constantinopol, Sfântul Grigorie Dialogul în secolul al saselea. Aceastã liturghie nu este o Liturghie deplinã, ci este o Liturghie la care Sfintele Daruri, respectiv Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos se oferã credinciosilor pentru împãrtãsire, dar aceste dumnezeiesti taine sunt pregãtite dinainte la o Liturghie deplinã, anterioarã Liturghiei Darurilor mai înainte sfintite, de aceea se si numeste Liturghia aceasta „Liturghia Darurilor mai înainte sfintite".
În realitate este o slujbã de împãrtãsire a credinciosilor care este împreunatã cu vecernia. Prezenta realã a Mântuitorului nostru Iisus Hristos o întelegem asa cum o întelegem si la Liturghia deplinã pentru cã e vorba de acelasi Trup si acelasi Sânge al Mântuitorului nostru Iisus Hristos, deosebirea este cã la Liturghia Darurilor mai înainte sfintite Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos se oferã credinciosilor împreunã, adicã nu separat trupul Mântuitorului si separat sângele Mântuitorului, ci deodatã Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos, iar vinul care se dã împreunã cu Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos pentru credinciosi nu este Sângele Mântuitorului ci este vin binecuvântat prin contactul cu Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
Prezenta euharisticã, noi nu o accentuãm în Biserica Ortodoxã în sensul acesta ca sã se facã închinare la Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos, doar atât cã se realizeazã aceasta în vederea împãrtãsirii. Totusi, la Liturghia Darurilor mai înainte sfintite se poartã, se duc cele sfinte prin fata credinciosilor de la proscomidie la masa sfântului altar si atunci credinciosii aduc închinare si Trupului si Sângelui Mântuitorului nostru Iisus Hristos, asa cum închinare aduc, mai ales clericii, Trupului si Sângelui Mântuitorului nostru Iisus Hristos, adicã Mântuitorului euharistic, lui Hristos euharistic, îndatã dupã prefacerea cinstitelor daruri în Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos, adicã dupã epiclezã.