>>> In cel lipsit de ascultare nu se va salaslui Imparatia lui Dumnezeu, caci acesta va voi intotdeauna sa se faca voia lui si nu voia lui Dumnezeu. In Imparatia cerurilor nu sunt cu putinta imparatii in Imparatie. Asta au vrut duhurile cazute si de aceea au cazut de la Domnul, Imparatul Slavei. Pr. Staret Tadei
Sfinţii zilei - calendar ortodox, astăzi prăznuim: |
Zi de post aspru |
Ştire din "bătrâni" rămasă ... pentru noi povaţă |
Avva Macarie şi hoţul
Povesteau despre avva Macarie că, odată, el fiind plecat, i-a intrat un hoţ în chilie şi când s-a întors l-a găsit pe hoţ încărcându-şi cămila cu lucruri. El a intrat în chilie şi a început să-l ajute pe acela să care lucrurile. După ce-a încărcat tot, hoţul s-a apucat să bată cămila, ca să se scoale în picioare, dar cămila nu voia şi pace. Văzând că nu se scoală, avva Macarie a intrat în chilie şi a căutat o săpăligă. A luat-o şi a pus-o pe cămilă zicând: „Uite, frate, asta căuta cămila“. După care bătrânul a bătut-o peste un picior şi i-a zis: „Scoală-te“. Îndată cămila s-a sculat şi, datorită vorbei lui, a mers câţiva paşi. Apoi iar s-a aşezat şi nu s-a mai sculat până când nu s-au descărcat toate lucrurile furate. După aceea a plecat. (Pateric, ediţia Polirom, 2005 - rubrica de Tryanna) |
Simpozionul este organizat de Biblioteca Metropolitană Bucureşti, Biblioteca Centrală Universitară Carol I şi se află sub înaltul patronaj al Patriarhiei Romane, al Academiei Române şi al Primăriei Municipiului Bucureşti. Lucrările se vor desfăşura în cadrul a 3 secţiuni, în perioada 20-23 septembrie. - Istoria cărţii europene - Biblioteca tradiţională şi ciberbiblioteca - Romanitate Orientală. Cultură şi civilizaţie. |
Cautam urgent colaboratori pentru Biblioteca parohiala - Biserica Toma Cozma Iasi Responsabilitati: - deschiderea bibliotecii, duminica, imediat după rugăciunea Tatăl nostru (in jurul orei 11.30) pana la finalizarea slujbei (in jurul orei 12.30). Timp aproximativ de lucru: 30 min - 1 h - mentinera legaturii cu cititorii pe baza unor formulare si procedee standard Beneficii: - acces nelimitat la fondul de carte al bibliotecii parohiale - se asigura training gratuit si permanenta consiliere, sprijin pe parcursul desfasurarii activitatii - certificate de recunoastere a activitatilor desfasurate - dezvoltarea personalitatii si a abilitatilor de comunicare - capital social - integrarea intr-o echipa dinamica, in plina expansiune etc. e-mail si id-messenger: redactor_sef@yahoo.com telefon: 0741 706 602 Biserica Toma Cozma, str. Toma Cozma, nr. 41, Iasi |
Naşterea Crucii sau certitudinea Învierii
La 14 septembrie prăznuim Înălţarea Sfintei Cruci. Un întreg an facem ce facem şi pierdem Crucea şi răscrucea vieţuirii, adică sensul şi consensul existenţei; vine acum o Sfântă Elenă, mamă de Constantin Împărat creştin şi ne regăseşte Sfânta Cruce şi o înalţă şi noi, în loc să strigăm Doamne miluieşte-ne, iarăşi o pierdem. Până când? Până când ne dăm seama că Sfânta Cruce este izvorul sărbătorilor, taina tainelor. În fiecare sărbătoare există Sfânta Cruce. Fără Cruce n-ar fi existat Înviere, fără Înviere zadarnică ar fi credinţa. În taina mântuirii fiecăruia dintre noi şi a lumii întregi, partea cea mai adâncă este Sfânta Cruce. Prin Cruce, deşi născuţi pe pământ, suntem înrădăcinaţi în cer; prin Cruce lumea devine o Horă a laudelor pe care Sfântul Apostol Pavel o ţine înainte dând chiot: Să nu-mi fie a mă lăuda decât în Crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine şi eu pentru lume! (Galateni 6, 14). Extraordinar strigăt pe care nu-l mai auzim, sau dacă-l auzim din an în an, nu-l mai înţelegem: Lumea să fie răstignită pentru tine şi tu pentru lume! Uitând să reaşezăm Crucea în inima creaţiei nu mai suntem creatori, devenim nişte puncte – puncte care aleargă pe o coală albă de hârtie către ultimul punct al disperării. Ori, Crucea este cea care ne ajută, ea înseamnă Înălţare, ea este rezumatul mântuirii, forma concisă a vieţii. Este atât de greu să îmbrăţişăm Crucea când ea, oricum, ne îmbrăţişează şi, prin Înălţare, omoară ceea ce este mai josnic în noi, adică păcatele şi smintelile noastre?! A ajuns jenant să purtăm o cruciuliţă la piepturile noastre şi o sfântă Cruce în sufletele noastre când ea, oricum, ne poartă în braţe cum o mamă iubitoare îşi poartă pruncii?! Prin inteligenţă, prin cercetări şi descoperiri, putem înţelege orice taină (fără a o elucida), doar prin trăire ne putem lăsa înţeleşi de taina Crucii. Aceasta, prin toate celelalte, există şi pentru cei ce se mântuiesc şi pentru cei ce pier. Pentru ultimii este nebunie, pentru primii este puterea lui Dumnezeu (I Corinteni 1, 18). Sfânta Elena nu doar a cercetat locul şi a descoperit Crucea Mântuitorului, dar a şi trăit-o, înălţând-o. Cu cât suntem mai puţin trăitori ai Crucii, cu atât mai mult ajungem consumatori de îndoieli, amăgiri, bănuieli. Fără a trăi Crucea lui Hristos ne îndoim şi îndoim pe alţii, amăgim şi ne lăsăm amăgiţi, bănuim şi ne lăsăm bănuiţi. Înălţarea Sfintei Cruci sau Naşterea Sfintei Cruci în sufletul fiecărui om înseamnă, dincolo de toate, certitudinea Învierii. Dumnezeu să ne învrednicească de o astfel de Naştere! Preot Sever Negrescu (predica o gasiti aici: |
Arhimandritul Eufrosin Poteca pomenit la mănăstirea Gura Motrului
Simpozionul „Mehedinţi - istorie, cultură şi spiritualitate” s-a încheiat ieri, sâmbătă 13 septembrie, la mănăstirea Gura Motrului, unde începând cu orele 09.00 s-a săvârşit Sfânta Liturghie, precum şi o slujbă de pomenire închinată Arhimandritului Eufrosin Poteca. La acest moment au participat alături de Prea Sfinţitul Episcop Nicodim al Severinului şi Strehaiei, profesori de istorie, de filozofie şi oameni de cultură. Personalitate marcantă a culturii româneşti, Eufrosin Poteca s-a născut în anul 1786, fiind un mare teolog, filosof, pedagog, orator, cărturar şi iluminist român. S-a născut la Nucşoara-Prahova. din muncitori plugari, sub numele de botez Radu.... Prin lucrările sale a contribuit la formarea filosofiei româneşti moderne. Amanunte, date bibliografice si legaturi, gasiti aici: |
Preafericitul Părinte Daniel a primit o delegaţie a Institutului Naţional de Statistică |
|
Simpozionul Internaţional “Comunicarea Interconfesionalã în Uniunea Europeanã” La invitaţia: Camerei Deputaţilor, a Secretariatului de Stat pentru Culte, a International Religious Liberty Association, a Grupului de Rugãciune a Parlamentului României, a Institutului Român pentru Drepturile Omului şi a Asociaţiei Naţionale pentru Apãrarea Libertãţii Religioase “Conştiinţã şi Libertate”, Înaltpreasfinţitul Pãrinte Dr. NIFON, Arhiepiscopul şi Mitropolitul Târgoviştei a participat, ca delegat al Preafericitului Pãrinte DANIEL, Patriarhul României, la Simpozionul Internaţional cu tema: “Comunicarea Interconfesionalã în Uniunea Europeanã”, care a avut loc la Palatul Parlamentului în perioada 10-11 Septembrie 20008. La acest eveniment au participat personalitãţi ale vieţii religioase, politice sau culturale, printre care amintim pe: dl. Bogdan Olteanu, preşedintele Camerei Deputaţilor, dl. Nicolae Vãcãroiu, preşedintele Senatului României, Dl. James Standish, director executiv al U.S. Comission on International Religious Freedom, dl. Anatoly Krasikov, director al Centrului pentru Studii Socio-Religioase al Academiei Ruse, dl. Cole Durham, expert OSCE etc. Desfãşuratã pe patru sesiuni, manifestarea a vizat îmbunãtãţirea dialogului dintre confesiuni şi religii în spaţiul Uniunii Europene, evidenţiind atât rolul comunitãţilor religioase în U.E., SUA, Rusia şi China; cât şi politicile publice referitoare la religie în U.E. şi S.U.A., dar şi aşteptãrile, îngrijorãrile sau tendinţele vis a vis de religie din Europa de astãzi. Moderator al primei secţiuni, referitoare la: ”Rolul comunitãţilor religioase în U.E.”, Înaltpreasfinţitul Mitropolit Dr. NIFON a ţinut sã accentueze importanţa religiei în Europa, ca factor de stabilitate şi echilibru, o componentã esenţialã pentru coeziunea şi progresul U.E., dar şi a lumii, în general. Acest simpozion a facilitate cunoaşterea realitãţilor religioase din lumea de astãzi şi a propus şi direcţii noi de dialog, de înţelegere a rolului important al religiei pentru societatea noastrã într-un timp dominat de globalizare şi secularizare. |
Arhiepiscopia Tomisului Biroul de Comunicare şi Relaţii Mass-media Tel. Fax. 0241-611201
COMUNICAT DE PRESĂ Mănăstirea Dervent îşi serbează Ziua Hramului An de an mii de pelerini sosesc la mănăstirea Dervent pentru a cinsti Crucile de leac şi a lua binecuvântare şi vindecare de la Dumnezeu (amanunte aici: www.dervent.ro). Începând de mâine, 13 septembrie, obştea monahală, coordonată de către părintele arhimandrit Andrei Tudor, vicar al Arhiepiscopiei Tomisului, îi invită pe credincioşi ca, împreună, să înalţe rugăciuni către Dumnezeu de praznicul Înălţării Sfintei Cruci. Astfel, sâmbătă, 13 septembrie, la ora 19.30, va avea loc slujba de Priveghere precum şi rânduiala scoaterii Sfintei Cruci spre a fi cinstită. Duminică, 14 septembrie, ora 7.00, un sobor de preoţi şi diaconi va oficia Taina Sfântului Maslu, urmată de Acatistul Sfintei Cruci şi slujba Ceasurilor. La ora 9.00 Înaltpreasfinţitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, va săvârşi Sfânta Liturghie, iar la ora 12.00 va conduce procesiunea spre Izvor Tămăduirii din apropierea mănăstirii unde va avea loc sfinţirea agheasmei mici. Răspunsurile liturgice vor fi date de Grupul Psaltic „Sfântul Apostol Andrei” dirijat de Diacon Gabriel Laurenţiu Ciubotaru. Slubja Sfintei Liturghii va fi transmisă în direct de Radio Dobrogea. Ziua de 14 septembrie a fiecărui an este dedicată praznicului împărătesc Înălţării Sfintei Cruci. Sărbătoarea evocă două evenimente deosebite din istoria lemnului Sfintei Cruci. Primul este legat de aflarea lemnului Sfintei Cruci, în secolul al IV-lea, de către Sfânta Împărăteasă Elena, mama Sfântului Împărat Constantin cel Mare. După îndelungi căutări au fost găsite trei cruci, dar pentru a vedea care dintre ele a fost sfinţită de sângele Mântuitorului le-au atins, pe rând, de trupul unei fecioare care urma să fie înmormântată. Atunci când a fost atinsă Crucea Mântuitorului, de îndată tânăra a înviat. În urma acestei minuni, pe 14 septembrie 335, Patriarhul Macarie al Ierusalimului a înălţat solemn Crucea Domnului, în văzul tuturor, binecuvântând astfel întreaga creştinătate. Cel de-al doilea eveniment este legat de readucerea lemnului Sfintei Cruci de la perşi, în anul 629, pe timpul împăratului bizantin Heraclius, care a depus-o în biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim. Pe data de 14 septembrie 630, patriarhul Zaharia al Ierusalimului a înălţat-o ca o victorie a creştinismului împotriva păgânismului. Înălţarea Sfintei Cruci este singurul praznic împărătesc în care Biserica a rânduit să fie cinstit prin post pentru că ne aminteşte de patimile şi moartea lui Hristos.
Pelerinaj la crucile de la Dervent An de an, mii de pelerini sosesc la Mănăstirea Dervent, pentru a cinsti crucile şi a lua binecuvântare şi vindecare de la Dumnezeu. Începând de astăzi, 13 septembrie a.c., obştea monahală, coordonată de către părintele arhimandrit Andrei Tudor, vicar al Arhiepiscopiei Tomisului, îi invită pe credincioşi ca, împreună, să înalţe rugăciuni către Dumnezeu de praznicul Înălţării Sfintei Cruci. La ora 19:30 va avea loc slujba de Priveghere, precum şi rânduiala scoaterii Sfintei Cruci spre a fi cinstită. Mâine, de la ora 7.00, un sobor de preoţi şi diaconi va oficia Taina Sfântului Maslu, urmată de Acatistul Sfintei Cruci şi slujba Ceasurilor. La ora 9:00, Înaltpreasfinţitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, va săvârşi Sfânta Liturghie, iar la ora 12:00 va conduce procesiunea spre Izvorul Tămăduirii din apropierea mănăstirii, unde va avea loc sfinţirea Aghezmei mici. Crucile de Dervent, în jurul cărora, de două mii de ani, se adeveresc lucrările Domnului, sunt din piatră masivă şi au mărimi diferite. Cea mare, din paraclisul din stânga al bisericii, despre care se spune că se înalţă singură din pământ, are dimensiunile de 0,92 m/0,50 m. Pe creştetul crucii, până nu demult ardea o candelă din al cărei ulei revărsat peste ea se îmbrăca într-o mantie alunecoasă, plăcută la atingere, după cum citim pe site-ul mănăstirii. Aici, zilnic, oameni în suferinţă spun rugăciuni sau, pur şi simplu, numai se ating de ea şi mulţi pleacă vindecaţi de boli vechi şi grele. În dreptul altarului, în afara bisericii, se află crucea cu braţele tăiate cu dimensiunea de 0,79m/ 0,45m. În jurul ei, pungi cu grăunţe pentru animale, care vor fi sfinţite prin simpla prezenţă lângă cruce. În decursul anilor, ele au suferit transformări, au fost ciobite, căci, în elanul lor, mulţi au vrut să posede fragmente din ele. Din acest motiv, în prezent, crucea din paraclis, cea mare, este protejată cu un acoperământ de tablă nichelată, frumos ornamentată şi încadrată de două candele.
Deschiderea noului anului şcolar 2008-2009 Luni, 15 septembrie, debutează noul an şcolar. Cu acest prilej, la ora 8.30, Înaltpreasfinţitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, îi va binecuvânta pe copiii de la Grădiniţa 56, Incintă Port. În aceeaşi zi, la ora 10.00, Ierarhul Tomisului va fi prezent la Festivitatea oficială de deschidere a noului an şcolar, organizată de autorităţile locale, unde va săvârşi un Te-Deum şi va rosti un cuvânt de învăţătură. Înălţarea Sfintei Cruci, de la 14 septembrie, este cea mai veche sărbătoare ortodoxă închinată cinstirii lemnului sfânt. În această zi sărbătorim amintirea a două evenimente deosebite din istoria Sfintei Cruci: - aflarea Crucii pe care a fost răstignit Mântuitorul şi înălţarea ei solemnă în faţa poporului de către Episcopul Macarie al Ierusalimului, în ziua de 14 septembrie din anul 335; - aducerea Sfintei Cruci de la perşii păgâni, în anul 629, în vremea împăratului bizantin Heraclius, care a depus-o cu mare cinste în biserica Sfântului Mormant (a Sfintei Cruci) din Ierusalim. Această sărbătoare a luat fiinţă, potrivit unei cronici anonime, în anul 335. În ziua de 13 septembrie, a avut loc sfinţirea bisericii construite de împăratul Constantin cel Mare deasupra mormţntului Domnului. Pe data de 14 septembrie, episcopul Macarie al Ierusalimului a arătat pentru prima dată, de pe amvonul bisericii, sfţntul lemn al Crucii pe care a fost răstignit Hristos. De atunci, a rămas definitiv ziua de 14 septembrie, ca sărbătoare a "Înălţării" sau "Arătării" Sfintei Cruci. La început, sărbătoarea avea un caracter local şi era celebrată numai la Ierusalim, unde, se păstra lemnul Crucii Răstignirii, de la descoperirea lui până la 634, când a fost dus la Constantinopol. Procesiunea solemnă, prin care se cinstea odinioară Sfânta Cruce în Cetatea Sfântă, s-a păstrat acolo până astăzi. Cu timpul, sărbătoarea s-a extins şi în Constantinopol (secolul V), unde ceremonialul ei a primit o nouă strălucire şi dezvoltare, mai ales din sec. VII, când Sfântul Lemn a fost adus de la Ierusalim la Constantinopol. În calendarul roman, sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci a fost introdusă de papa Serghie I (6877-701). Înălţarea Sfintei Cruci se serbează cu post, pentru că ea ne aduce aminte de patimile şi moartea Mântuitorului. |
Parte din Stirile Lacasuri Ortodoxe, pot fi preluate de alte site-uri, doar cu specificatia vizibila:
www.LacasuriOrtodoxe.com , drept link.
Pentru reviste, ziare si alte publicatii, sursa de specificat este:
"Lacasuri Ortodoxe" @KSLCatalin
- multumim tuturor -
Pentru: NOUTATI ORTODOXE - ANUNTURI ORTODOXE - NOUTATI DIN BISERICA - INFORMATII click aici: ARHIVA |
|